Wortelkanaalbehandeling

Endodontologie is de tandheelkundige benaming voor een wortelkanaalbehandeling. Iedere tand of kies heeft één of meerdere (wortel)kanalen. Tandartsen noemen dit de pulpa. De pulpa is levend weefsel en bestaat uit zenuwvezels en bloedvaatjes. Aan de pulpa kunnen ziekten ontstaan, zoals ontstekingen. Tandpulpa kan bijvoorbeeld door een gaatje, lekkende vulling of door een val ontstoken raken. Dit kan problemen veroorzaken voor de tand of kies, maar ook voor het kaakbot. Het stellen van de diagnose, het voorkomen én behandelen van deze ziekten noemen we endodontologie, een apart onderdeel binnen de tandheelkunde.

Indien tandpulpa ontstoken is, zal deze niet meer genezen. De wortelkanalen staan via de wortelpunt in verbinding met het bot, hierdoor kan de ontsteking zich verder uitbreiden naar dit gebied. Indien jouw tandpulpa onstoken is, zal je een wortelkanaalbehandeling moeten ondergaan.

De behandeling

De wortelkanaalbehandeling ziet er als volgt uit; de tandarts maakt eerst een röntgenfoto van de wortelkanalen om te zien waar de ontsteking zich bevindt. De volgende stap is dat de tandarts de omgeving rondom het ontstoken gebied verdooft en jouw tand of kies aan de bovenkant openmaakt. Vervolgens verwijdert de tandarts het ontstoken en dode weefsel. Tevens wordt je tand of kies gereinigd met kleine vijltjes en desinfecterende vloeistof.
De ruimte die is ontstaan door de kleine vijltjes worden opgevuld met rubberen vijltjes en afgewerkt met een normale vulling. Als jouw kies of tand erg verzwakt is, kan ervoor gekozen worden om een kroon te plaatsen in plaats van een reguliere vulling. De behandeling is vrijwel pijnloos doordat je verdoofd wordt. Mogelijk ervaar je na de behandeling napijn. Wij raden je dan aan om een paracetamol of ibuprofen in te nemen.